fr. 17. maj. 2013 kl. 16:40

'9.z mod Kina', fortsat

Blog

Præmissen for 'konkurrencen' de to klasser imellem holder ikke

Historien om 9.z mod Kina buldrer stadigvæk løs i medierne. Siden jeg rejste spørgsmålet om dens ægthed, er jeg blevet en del klogere takket være tilrettelæggeren Lisbeth Dillings oplysninger overfor Folkeskolen.dk.

Jeg har fejlhørt og misforstået drengen Leos bemærkning. Når han taler om Harbins bedste ’middle school’, mener han ikke skole nr. 69, altså hans egen, sådan som jeg troede.

Til gengæld uddyber Lisbeth Dilling oplysningerne om den prøve, eleverne i den kinesiske klasse har været igennem forud for deres start på skole nr. 69. De har iflg. Folkeskolen.dk taget en test, og derefter har de været til en samtale med skolen. Testen og samtalen har skullet afklare, om eleven var ’uddannelsesparat’ - og den har også ’virket den anden vej’, idet forældrene kunne bruge samtalen til at vurdere, om skolen ’var den rette for deres barn’. Lisbeth Dilling siger: "Vi har ikke oplysning om, at der blev frasorteret elever ved de samtaler, og eleverne blev fordelt tilfældigt i klasserne - der er ikke niveaudeling".

Dette er imidlertid fatalt for filmens koncept, der bygger på påstanden om, at de to klasser er sammenlignelige. Den optagelsessamtale, som de kinesiske elever har været igennem, har tydeligvis haft til formål at sikre, at elever, der ikke levede op til den af skole nr. 69 ønskede grad af ’uddannelsesparathed’, skulle søge andre græsgange. I hvilken udstrækning dette rent faktisk er sket, ved vi altså ikke; men det er heller ikke afgørende. Alene det, at elever, der ville ind i klassen, skulle igennem en sådan procedure, er rigeligt til at holde de svageste elever væk. Ingen forældre, og især ikke kinesiske,  ønsker at udsætte hverken sig selv eller deres barn for en lang række af nederlag.

Det er i øvrigt den samme form for optagelsesprocedure, vi kender herhjemme fra visse elitelinjer, fx den såkaldte da Vinci-linje på Blåbjerggårdskolen i Esbjerg. Her fik skolen pålæg fra undervisningsministeriet om, at den ikke måtte foranstalte en frasorterende optagelsesprøve, hvorefter de lavede et arrangement, som til forveksling ligner det, vi her hører om fra Harbin. At det reelt virker på samme måde som en frasortererende optagelsesprøve, der holder fagligt svage elever ude, er der ikke skygge af tvivl om.

Her overfor rummer Holme skoles 9.z alle elever, også dem, der rent faglig befinder helt nede på 3.-4.  klassetrin. De ville aldrig have ’overlevet’  optagelsessamtalen på skole nr. 69. Og det er alene deres tilstedeværelse, der bevirker, at Holme skole ikke ’vinder’ stort i læseprøven, idet 9.z både havde flere meget stærke og flere meget svage elever end kineserne. Med i billedet hører også, at Holme skole som alle danske folkeskoler formentlig også har 'afleveret' et antal stærke elever fra sit distrikt til en privat skole. 

Dette ændrer ikke udsendelsens tankevækkende påvisning af folkeskolens problematiske omgangsform mellem lærere og elever. Navnlig i betragtning af at 9.z på ingen måde er en specielt slem klasse på dette punkt. Dens elever fremstår tværtimod vældig søde og venlige og efter dansk målestok ganske imødekommende og disciplinerede. Så meget desto værre, må man sige. Vi er altså kommet meget langt ud på dette punkt her til lands. Hvis ikke vi snart får gjort noget alvorligt ved det her, vil det formentlig blive enhedsskolens død.

Jeg vil dog gerne moderere min sprogbrug en kende. Jeg mener ikke, at ’9.z mod Kina’ er et falsum, altså et bevidst svindelnummer fra tv-holdets side. Om kineserne har snydt dem med fuldt overlæg, kan jeg heller ikke vide. Men præmissen for konkurrencen de to klasser imellem, nemlig at de skulle være sammenlignelige, holder ikke.   

 

folkeskolen@dlf.org

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her
ti. 21. maj. 2013 kl. 12:01 Bettina Buch

Jeg kunne ikke være mere enig med dig, Niels Christian Sauer! Programmet var underholdning, men danne basis for at udtale sig om folkeskolen eller det kinesiske skolesystem, for ikke at tale om hvilket, der er bedst, det kunne den ikke.
Har selv harceleret lidt over det på FB.

Klag
ti. 21. maj. 2013 kl. 13:09 Thomas Jensen

Danske skoleelever er verdens bedste til noget, som ikke kan måles
Der er altså noget om snakken. Vi burde diskutere de åbenlyse problemer med den nuværende folkeskole, i stedet for desperat at lede efter undskyldninger for status quo:
http://rokokoposten.dk/2013/05/17/d...

Klag
ti. 21. maj. 2013 kl. 14:13 Marina Norling

Jeg er helt enig med dig Thomas. Vi har brug for at kunne diskutere problemerne i den danske folkeskole, og derfor er det uheldigt, at DR valgte en dansk skoleklasse, der bestod af to sammenlagte ottende klasser. For der kan være sket det, at nogle af klassens dygtige elever er flygtet over i pr... Vis hele teksten

Klag
ti. 21. maj. 2013 kl. 14:25 Marina Norling

Der undervises for meget og læres for lidt
Mit bud på folkeskolens problemer er opsummeret i overskriften. Der bliver brugt store kræfter på at undervise, men slet ikke samme mængde kræfter på at lære noget.

Folkeskolen har en tendens til at indtage en ekspertrolle, der betyder, at forældre ikke kan ko...

Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 00:33 Jens Kjærbøl

Bortforklaring
DR skriver på hjemmesiden 'Sådan valgte vi de to 9. klasser'.

Den kinesiske 9. klasse:
"Eleverne skal ikke gennem en prøve for at komme ind på skolen, men eleverne i klasse 13 tilhører en generation fra før 2010, hvor de skulle op til en prøve, inden d...


Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 01:38 Niels Christoffersen

Der er ikke noget at bortforklare
Vi ved, at Kina ligger i top i PISA og Danmark ligger og et sted omkring midten.

Vi ved, at 9.z er er en sammenlagt klasse.

Vi ved, at Holme Skole ikke er ligger i top blandt Aarhus skolerne.

Vi ved, at eleverne i klasse 13 har været til en prøve for at komme ind på skolen.

Vi ved,...







Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 07:46 Marina Norling

Jens Kjærbøl, måske har du lyst til at læse denne tråd, før du diskuterer videre? http://www.folkeskolen.dk/529863/dr...

Der er meget, der tyder på, at Holme Skole ligger under middel i forhold til Århus Skoler, og at den kinesiske skole i udsendelserne var ...

Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 09:04 Martin Hansen

TV er TV er TV
For det første: Nej, TV er ikke forskning og 9Z-programmerne kan ikke anføres som bevis for noget som helst. Der er tale om så forsvindende små stikprøver, som slet ikke er sikret nogen form for repræsentativitet, at det aldrig vil give mening at drage konklusioner om h... Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 09:49 Marina Norling

Det kan ikke være fuldstændigt ligegyldigt, hvilket elevgrundlag, der er tale om. Havde DR besøgt en kinesisk skole, hvor eleverne var passive nikkedukker, der kun kunne svare Yes på alt, men intet havde lært i skolen, så ville debatten efter programmerne være en anden.

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 09:59 Jens Kjærbøl

Indlysende forklaring
Niels Christoffersen:
"...der savnes f. eks. en forklaring på, at kineserne "tabte" i Engelsk.

Dansk ligger meget tæt op ad engelsk. En del engelske ord stammer endda fra Danmarks gamle herredømme over England.

Der er kæmpe forskel på kinesisk og engelsk, og ...




Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 10:08 Jens Kjærbøl

Svar til Norling
Det ser ud til, at DR har taget munden lidt for fuld med beskrivelsen af Holme skole: "en af de skoler, der klarer sig godt rent fagligt."

Men det er en marginal indvending i sammenligning med, at kineserne klarede sig TRE GANGE BEDRE i matematik end danskerne.

Og så var der endda bl...



Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 10:31 Marina Norling

Jeg vil tro, at der findes en dansk folkeskole, måske i Århus kommune, hvor eleverne klarer sig tre gange så godt som Holme Skole i matematik.

Måske er det slet ikke nødvendigt at købe hele pakken; 12 timers skoledag, ingen pauser kun øjenmassage, middagslur og gym...

Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 11:13 Jens Kjærbøl

Norling: "Fik anvist"
DR:
"Optageholdet kunne selv vælge skolen
I Harbin fik DR lejlighed til at besøge flere skoler, og optageholdet kunne selv pege på den skole, som DR ønskede at besøge.
Valget faldt på en skole med navnet "Harbin no. 69", som er en af de gode og velfungere...


Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 11:21 Marina Norling

Det kan sagtens være, at DR valgte den bedst mulige kinesiske skole, og en middelmådig dansk folkeskole? Jeg er måske for pæn overfor DR? Du har sikkert ret Jens.

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 12:03 Martin Hansen

Konspirationerne
aha... DR er selvfølgeligt ude i et fordækt ærinde... Man vil fra DR's side gerne udstille folkeskolen som dårlig - det er klart... Det må være hårdt, at være folkeskolelærer, når der er så mange, der er ude efter en...

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 12:22 Marina Norling

Martin. Det er svært at sige noget til din kommentar. Måske kan du forklare, hvorfor Holme Skole blev valgt til programmerne?

Det ser ud til, at du godt kan se, at det ville være umuligt at sammenligne resultaterne mellem de to skoler, uanset hvilke skoler der var tale om. Men det er ...

Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 13:16 Thomas Jensen

Synes du virkelig ikke, at der er noget at komme efter, Sauer?
Jeg forstår ikke at I hænger jer så meget i om de to skoler er helt sammenlignelige. Det er jo ikke det, der er pointen. Pointen er at fagligheden i den danske folkeskole er for lav, hvilket er påvist i utallige andre undersøgelser. Med denne tv-udsendelse fik vi bare billede... Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 13:27 Marina Norling

Danmark ligger på et gennemsnitligt niveau i forhold til OECD
Thomas. Prøv at kigge på nedenstående link. Hvad mener du med, at fagligheden er for lav? Danmark ligger på et gennemsnitligt niveau og helt på linje med de lande, vi normalt sammenligner os med. Vi ligger ikke signifikant under gennemsnit på noget felt.

http://www.oec...

Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 13:47 Marina Norling

Macao China ligger signifikant under OECD gennemsnittet på flere områder. Jeg ved ikke lige hvorfor?

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 13:52 Thomas Jensen

Så du mener i ramme alvor at det kører fint nok? At danske elever læser og regner godt nok, og at de bliver tilstrækkelig forberedt til ungdomsuddannelserne? Det er lige præcis dén fornægtende holdning, jeg kritiserer.

Vi har en af verdens dyreste folkeskoler, o...

Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 14:11 Marina Norling

Thomas - var det en overraskelse for dig, at danske børn ligger på et gennemsnitligt niveau i forhold til OECD?

Er du så klar over, at en stor del af de 16 %, der får betegnelsen funktionel analfabet faktisk får en studenterhue?
http://www.dr.dk/P1/Detektor/Udsend...

Jeg ...




Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 16:23 Jens Kjærbøl

Hvor stor er en "stor del"?
Norling:
"En stor del af de 16 %, der får betegnelsen funktionel analfabet får faktisk en studenterhue."

Peter Allerup til Detektor om de københavnske elever:
"Vi har fundet ud af, at 21 procent af den gruppe faktisk har fået studenterhuen på."

Det siger...





Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 16:33 Marina Norling

Hvilke kinesiske elever tænker du på, dem fra Macau eller dem fra Shanghai?

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 16:34 Niels Christoffersen

En alternativ forklaring
Jens Kjærbøl, det undrer mig, at man finder forskellige forklaringer på de samme fænomener.

Når det er Holme Skole der klarer sig dårligt, så er det ladhed, ligegyldighed, manglende engagement og respektløshed hos de danske elever evt. tilsat nogle hip til bå...

Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 16:52 Niels Christoffersen

Tja - hvad så?
http://kinablog.dk/2013/05/22/9-z-m...

Der er faktisk nogle interessante indlæg.

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 16:52 Marina Norling

Jens, Jeg kan se på dit sidste indlæg, at du opfatter internationale skolesammenligninger, som noget, der er ligetil. Vi kan bare lige hurtigt lave en sammenligning mellem de to gymnasieformer. Det kan man sagtens, selvom det måske kun er de 10 % dygtigste, der får lov at komme på... Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 17:04 Marina Norling

Og sikken en flot blog, du har fundet Niels! Tak for det.

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 18:36 Jens Kjærbøl

Gymnasiet burde sammenlignes med de andre OECD-lande
Når det kan lade sig gøre at sammenligne Kina med de andre OECD-lande på grundskole-niveau, så kan det selvfølgelig også lade sig gøre på gymnasie-niveau.

Det ville garanteret blive kraftigt modarbejdet af lærere i gymnasieskolen.

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 18:45 Marina Norling

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det bliver dyrt - ligesom PISA er det. PISA testen koster 50 millioner kroner pr undersøgelse, og er i forvejen forbundet med en del statistiske problemer.

http://videnskab.dk/kultur-samfund/...

Til sammenligning har de nationale test kostet ...



Vis hele teksten

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 19:25 Marina Norling

Ideen om at sammenligne gymnasier kræver selvfølgelig også, at de andre OECD lande er med på legen, og vil bekoste deres del af undersøgelsen hver især.

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 20:23 Marina Norling

Pisa koster hvis kun 12 millioner pr test - men det er alligevel mange penge, synes jeg.

http://www.information.dk/151342

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 20:30 Marina Norling

hovsa, vist kun.. det går lidt hurtigt her midt i børnenes aftenbad..

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 22:55 Bo Kristensen

OECD sammenligninger af gymnasier.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/20...

http://www.information.dk/257066

Klag
on. 22. maj. 2013 kl. 23:48 Jens Kjærbøl

OECD sammenlignede ikke gymnasieskolernes faglighed
OECD-rapporten undersøgte økonomien i gymnasieuddannelser,
IKKE FAGLIGHEDEN.

Rapporten blev af gymnasielærernes fagforening brugt propagandistisk som bevis på innovative og selvstændige elever, når de forlader gymnasiet.

Undervisningsministeriet gennemskuede gymnasielæ...




Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 00:20 Bo Kristensen

Cost/benefit
Du bad om en sammenligning med andre OECD lande. Det er da en sammenligning. Man kan sammenligne på mange måder, men folk vælger ofte den, der understøtter deres dagsorden.

Men som Niels skriver længere oppe, så kommer det åbenbart an på, hvilken side af hegne...

Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 01:21 Jens Kjærbøl

Dagsordenen er faglighed
Denne blog drejer sig om det faglige niveau i folkeskolen sammenlignet med den kinesiske folkeskole.

Norling skrev om studenterhuer til 'en stor del' af de svageste elever fra folkeskolen.
Den oplysning kvitterede jeg for med et forslag om, at sammenligne den danske gymnasieskole med de andr...


Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 08:57 Bo Kristensen

Dagsordenen er hvad vi gør den til
Diskussionen tager os derhen, hvor vi vælger den skal tage os hen.
Diskussionen startede med at handle om, hvorvidt sammenligningen gav mening, indlægget berører desuden omgangsformen på den danske skole i programmet.
Derefter er niveauet i den danske skole generelt kommet til a...

Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 14:21 Niels Christian Sauer

Hold nu op med det pjat
Thomas Jensen, Selvfølgelig er der noget at komme efter. Sagen er bare den, at folk åbenbart er så vant til at rakke ned på folkeskolen, at den forventes at stå pænt stille og lade sig overpisse uden at fortrække en mine. Rak gerne ned, kritiser alt det du vil, væ... Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 15:02 Niels Christoffersen

Hvad er faglighed?
Jens Kjærbøl, man kan ikke diskutere faglighed med mindre man begynder med at definere begrebet. Vi ved hvad faglighed er i PISA's optik, det står nemlig i rapporterne og det er det, der måles med testen, og det er sammenligningsgrundlaget for PISA. PISA interesserer sig slet... Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 15:24 Jens Kjærbøl

Gymnasierne trænger til en international sammenligning
Niels Christoffersen, når det kan lade sig gøre (så nogenlunde) at sammenligne grundskolerne i OECD-landene, så må det også kunne lade sig gøre at sammenligne på gymnasie-niveau.

Universiteterne bliver sammenlignet, og de 100 bedste udpeget.
Det er fornuftsstr...


Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 15:39 Jens Kjærbøl

Dårlige tabere
Det ville ikke give megen mening at sammenligne folkeskolen med kinesiske skoler i landdistrikterne.
Der er langt over 100 millioner mennesker i de kinesiske storbyer, og det er dem, vi skal konkurere med i den nære fremtid.

Det ser ud til, at Habins skole nr 69 er bedre end gennemsnittet, men ...


Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 16:09 Marina Norling

Hvor langt ville du gå for at tilpasse den danske folkeskole de dygtige kinesere?

12 timers skoledag?
2 timers lektier?
en pædagogik baseret på utallige prøver?
forældre, der er afhængige af deres børns fremtidige arbejde for at kunne forsørge sig i pensionsal...




Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 16:12 Bo Kristensen

En eller anden har i hvert fald misforstået virkeligheden.
Herunder et citat fra Kinabloggen:

'Danmarks Radio påstår i sin omdiskuterede dokumentarserie, at 9.z kæmper mod Kina. Men skolen i Harbin er en eliteskole. Og det var ikke helt almindelige kinesere, som danskerne kæmpede mod.

Skole nummer 69, der ligger i den nordkinesiske...



Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 16:55 Niels Christoffersen

Gymnasier og internationale sammenligninger etc.
Jens Kjærbøl, en sammenligning af gymnasieuddannelsen på tværs af landene i stil med PISA giver nok ikke megen mening, fordi ikke alle går i gymnasiet og det er ikke engang den samme andel af en årgang, der gør det. Måske er det derfor OECD har lavet en cost/be... Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 17:04 Martin Hansen

den overpissede folkeskole
Det gør næsten ondt at læse alle de kommentarer om at DR skulle have sikret repræsentativitet eller et ensartet grundlag. Det afslører en klar mangel på forståelse af statistik. Det vil altid være håbløst at sammenligne to landes skolesystemer ved at ... Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 17:53 Marina Norling

Martin. Det tog mig ca fem minutter at finde ud af, at Holme Skole lå under middel i deres afgangsprøver. Det er bare ikke i orden, at DR fastholder det modsatte.

Men jeg tror, at mange lærere tænker sit efter programmerne. Personligt kan jeg mærke, at jeg er lidt mindre rum...

Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 18:42 Niels Christian Sauer

Martin: Jeg tror ikke, at DR har ikke et horn i siden på folkeskolen, men DR’ journalister går som alle journalister efter den underholdende konflikt, og i så henseende er de ret hæmningsløse. Er konflikten der ikke i forvejen, handler det om at puste til ilden og få den... Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 19:31 Jens Kjærbøl

@ Bo Kristensen
Jeg havde læst, det du har kopieret, den gang Niels Christoffersen henviste til Kina-bloggen.

Det, som journalisten bag Kina-bloggen skriver, og det som de to DR-journalister skriver, er stærkt modstridende.
Jeg har ikke baggrund for at gøre mig til opmand i den konflikt.

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 19:46 Jens Kjærbøl

@ Marina Norling
Jeg er helt enig med Niels Egelund, når han siger, at vi kan lære meget af Kina, men ikke skal kopiere Kina.

1.Der burde være mange flere skriftlige prøver i folkeskolen.

2. Den planlagte udvidelse af de ugentlige undervisningstimer er tiltrængt.

3. Hvis skolen blev niveau...





Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 20:25 Marina Norling

Hvad så, når DR sender programmet 9z mod Finland, og vi får bøllebank af en skole med færre prøver og færre timer end den danske?

Niels Egelund er professor og han burde vide en smule om kausalitet. Det er slet ikke sikkert, at nogle af de ting, vi ser i den kinesi...

Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 21:32 Jens Kjærbøl

@ Marina Norling 2. del
Ja der burde være konkurrence i folkeskolen (inden for rimelighedens grænser). Det ville især gavne drengene.
Men det strider jo lodret mod den herskende hippie-pædagogik.

Det normale i finske skoler er en prøve hver uge.
Så også her blokerer hippie-pædagogik...



Vis hele teksten

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 21:44 Marina Norling

Jeg tror godt, vi kan blive enige om, at der ikke kan være tale om skoledage på 12 timer i Finland?

Klag
to. 23. maj. 2013 kl. 21:53 Marina Norling

Og jeg er slet ikke uenig med dig i, at mange godt kan lide lidt konkurrence. Det er der også en del af i folkeskolens indskoling fx i form af ugentlige diktater eller ugematematik eller læsekontrakter eller andet.

Men desværre kender jeg til mange forældre, der ikke vil sør...

Vis hele teksten

Klag
lø. 25. maj. 2013 kl. 10:27 Bo Kristensen

Undervisningseffekten på 0,7 er noget af det mest interessante ved Holme Skole.
Jeg synes, en interessant vinkel på Holme Skole er, at den åbenbart er rigtig god til at løfte eleverne i forhold til deres gennemsnitlige socioøkonomiske baggrund. Det er jo netop en af de største udfordringer, vi har i den danske folkeskole - at bryde den sociale arv.

Det ...

Vis hele teksten

Klag
lø. 25. maj. 2013 kl. 12:16 Niels Christoffersen

På skolerådets hjemmeside - http://www.skoleraadet.dk/vidensban...
kan man læse en KREVI rapport om folkeskolens faglige kvalitet – undervisningseffekt.

Tallet 0,7 ligner et CEPOS tal. På side 30 i KREVI rapporten kan man læse om CSPOS modellen. CEPOS det er nok noget sk...


Vis hele teksten

Klag
lø. 25. maj. 2013 kl. 12:21 Marina Norling

Det er alt for håndfast at bruge socioøkonomisk baggrund på skoleniveau. Det viser nogle tendenser man kan diskutere, men ellers ikke ret meget. Jeg mener, at det er langt mere reelt at se på skolernes karakterer, frem for at korrigere for noget, der ikke holder vand i virkelighed... Vis hele teksten

Klag
lø. 25. maj. 2013 kl. 15:10 Niels Christian Sauer

Hvis man gav mig til opgave at klippe fire timer ud af 104 timers råbånd, ville jeg påtage mig at få de fire timer til at vise snart sagt hvad som helst. De gentagne visninger af Holme-elever, der afgiver latterlige svar til kameraet, krydsklippet med Bondos betragtninger om Klods... Vis hele teksten

Klag
ma. 27. maj. 2013 kl. 09:15 Lene Larsen

9z mod Kina
Jeg lagde mærke til at Kina havde 50 elever i klassen, der kunne lytte til lærerens gennemgang uden at forstyrre/afbryde, og som kunne sidde stille og arbejde med opgaverne. Flere elever i 9z var meget forstyrrende i det faglige læringsmiljø. Det undrer mig også, at der var 30 elever i 9z, når vi har et loft på 28.

Klag
ma. 27. maj. 2013 kl. 10:45 Bo Kristensen

Uro ER et problem i den danske folkeskole rigtig mange steder.
Men der er rigtig mange parametre, der kan og skal justeres på, hvis man skal det til livs i en klasse. Derfor er det enormt svært (og frustrerende) at diskutere overordnede quick-fix-løsninger, fordi løsningen altid er kontekstafhængig.
I én klasse kan der være ma...
Vis hele teksten

Klag
lø. 1. jun. 2013 kl. 23:16 peter klitten

Det' jo underholdning
Jeg måtte som underviser berolige min aldrende svigermor, der med gru havde set rækken af tv programmer "9.z mod Kina", som i den grad fremstillede et for hende skræmmende billede af den danske folkeskole. Mit stærkeste medikament var og er, som Saur også fastholder... Vis hele teksten

Klag
ma. 3. jun. 2013 kl. 11:05 Bo Kristensen

Hvad bliver 9.z mod Kina brugt til?
Lige en tilføjelse til, om hvad man kan bruge udsendelsen til, og hvordan den reelt bliver brugt.

Så sent som i går aftes sad jeg og så 'På den anden side' på DR2. I kan selv bedømme, hvordan 9.z mod Kina blev brugt af hhv. fremtidsforsker og journalist. Pe...

Vis hele teksten

Klag
ma. 3. jun. 2013 kl. 15:35 Niels Christian Sauer

BO: Meget enig. DR2 og Jakob Rosenkrands og hans til lejligheden sammenkaldte panel viste udsendelsen en respekt, den på ingen måde har gjort sig fortjent til. Men optagelserne af lade og ligeglade danske elever, der ingenting gider, har åbenbart været mere end folk kunne tage. Og... Vis hele teksten

Klag
ma. 3. jun. 2013 kl. 16:24 Bo Kristensen

Positivt, at indstillingen til skolen kommer til debat.
Men det er jo ikke en ny problemstilling. Jeg kan fx huske 'Missionen på Nørrebro' og den udsendelse med en nyuddannet lærers første år på en skole i Birkerød.

De ligger alligevel en del år tilbage.

Vi har i mange år råbt op om ligegyldighe...



Vis hele teksten

Klag
ti. 4. jun. 2013 kl. 12:33 Niels Christian Sauer

Uro-problemet KAN løses

Ja, jeg husker udmærket de udsendelser, du nævner, og de var sandt for dyden og sindsoprivende, men ikke spor overraskende for os, der kender situationen indefra.

Hvis billedet skal ændres, kræver det et langt og sejt træk. Fra den første velopdragne børnehavekla...


Vis hele teksten

Klag
ti. 4. jun. 2013 kl. 13:18 Bo Kristensen

Obligatorisk lektiecafe - kunne det være en mulighed?
Jeg forsøger mig pt lidt med at holde lektiecafe for en indskolingsklasse, når de ikke har fået lavet deres skolearbejde.
Jeg sidder der, når jeg er færdig med undervisningen, så det fungerer i praksis som ekstramatematik for forskellige elever i klassen finansieret af m...
Vis hele teksten

Klag
ti. 4. jun. 2013 kl. 17:18 Mette M.Larsen

Som "kunde i butikken": Hurra for et alternativ. Så vil der også komme lidt konsekvens ind i Folkeskolen - til gavn for de unge, som skal lære, at der rent faktisk kræves noget af dem. Kræver man ikke noget af dem - regner man dem ikke for noget.

Klag
ti. 4. jun. 2013 kl. 17:19 Marina Norling

Familiens skolekultur
Jeg vil ikke kritisere din praksis, der lyder fornuftig, og som sikkert også er inden for professionsidealets tanker, men..

Hvis forældre forventer, at skolen sørger for, at børnene har læst lektier, så ender det med at være skolens ansvar, når eleverne ikke h...

Vis hele teksten

Klag
ti. 4. jun. 2013 kl. 17:22 Mette M.Larsen

Til Sauer s forslag om et akutberedskab til ikke-læringsparate børn. God ide - før den ud i livet - gerne førend folkeskolen mister alle de læringsparate børn og unge til fri-og privatskolerne.

Klag
ti. 4. jun. 2013 kl. 17:25 Mette M.Larsen

Marina - vi er enige, men virkeligheden er altså anderledes.

Klag
ti. 4. jun. 2013 kl. 17:26 Marina Norling

undskyld, en lille sproglig rettelse - at forældrene kerer sig om skolearbejdet

Klag
ti. 4. jun. 2013 kl. 17:34 Bo Kristensen

Jeg er principielt enig med dig Marina.
Vi må også bare erkende, at nogle forældre ikke magter det, selvom de burde.

Holdningen til skolen og til det at lægge en indsats kommer helt klart hjemmefra, og intet ville hjælpe bedre, end at alle forældre tog opgaven på sig - også når det trækker...

Vis hele teksten

Klag
ti. 4. jun. 2013 kl. 18:06 Marina Norling

Som sagt, så synes jeg, at det lyder smart - hvis det ikke bliver taget som en selvfølge af forældrene.

Klag
ti. 4. jun. 2013 kl. 18:15 Marina Norling

Og Mette, virkeligheden er, at intet barn ender med at spille fodbold for Juventus, hvis ikke forældrene gider kører ham til træning og kampe.

Vi kan ikke forvente, at lysten til at blive bogligt dygtig opstår spontant i barnet, eller opstår gennem skolens fantastiske underv...

Vis hele teksten

Klag
on. 5. jun. 2013 kl. 10:25 Mette M.Larsen

Det kan der være noget om....men Juventus havde også spillere på holdet, dengang alle ikke havde bil/tid til transport-børnene.Dengang var børn langt mere selvstændige og bevidste om eget-ansvar. Vi er slet ikke uenige om, at skolen skal være et samarbejde mellem sk... Vis hele teksten

Klag
on. 5. jun. 2013 kl. 12:17 Mette M.Larsen

Når tidligere tiders fysiske afstraffelser drages ind i denne debat, handler det vel om, at frygt og angst for konsekvenserne medførte "autoritet" og mere ro i klasserne. Det skal vi slet slet ikke tilbage til............men hverdagen i danske folkeskoler er blevet alt for uforuds... Vis hele teksten

Klag
fr. 23. aug. 2013 kl. 07:43 Hugo Hørlych Karlsen

"en ond test... det dræber kreativiteten, og de er ikke glade"
I tidsskriftet "Danmark-Kina", der udgives af Venskabsforbundet Danmark-Kina, er der i nr. 100/2013 en artikel, hvor den danske studerende i Beijing, Michelle Rødgaard-Jessen, interviewer sin kinesiske medstuderende, Qiu Shumin, og blandt andet spørger hende:

"- Hvad synes ...

Vis hele teksten

Klag